1- سازمانهای مسئول از زمان تصویب قانون تاکنون بهجای فراهم کردن شرایط اجرای قانون حذف کنکور بهطور مستمر قانون را غیرکارشناسی و غیرقابل اجرا اعلام کرده و با توجیه وزرای وقت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح دونوبتیشدن کنکور را که سه بار تاکنون در کمیسیون و مرکز پژوهشهای مجلس رد شده (گزارش شماره 7624مرکز پژوهشهای مجلس) برای چهارمین بار به کمیسیون ارائه میدهند و قانون، کارگروه و آموزش و پرورش را مقصر عدماجرای قانون اعلام میکند.
2- از آنجا که بهجای سه وزیر عضو کارگروه قانون، نمایندگان آنان در جلسات سیاستگذاری کنکور شرکت کردهاند، طی پنج سال گذشته عملا مدیریت و برنامهریزی و تعیین دستور کار آن کارگروه توسط سازمان سنجش انجام شده و میشود. بنابراین اگر مسئولان آن سازمان عزم اجرای قانون حذف کنکور را داشتند، انتظار میرفت در ماههای نخست تصویب قانون، برنامه پنج ساله زمانبندی فعالیتها و وظایف محوله قانون را تا حذف کامل کنکور تهیه و پس از تصویب کارگروه به دستگاههای مجری ابلاغ میکردند تا اگر آموزش و پرورش نتوانست آن را اجرا کند، خود رسما اعلام کند. ولی آن سازمان هیچگاه چنین اقدامی انجام نداد.
3- با وجود فناوری اطلاعات و روشهای علمی سادهای که علاوه برآمریکاییان و اروپاییها، کشورهای عربی، اسلامی و آفریقایی هم (در ایجاد سوابق تحصیلی معتبر، مطمئن و قابل تفکیک برای سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به مؤسسات آموزش عالی) از سالهای نخست قرن گذشته تاکنون از آن روشها استفاده میکنند، سازمان سنجش بهگونهای رفتار کرده که مسئولان و کارشناسان ما را حتی ضعیفتر از همتایان خود در کشورهای عربی و آفریقایی نشان داده است.
4- با اینکه گزارشهای پژوهشی متعدد حاکی است که سابقه تحصیلی بهتنهایی میتواند بهترین و مناسبترین معیار سنجش و پذیرش داوطلبان به آموزش عالی باشد؛ از طرفی، با استفاده از روشهای ساده علمی میتوان نمرات ترازشده(Equalize)، دارای پراکندگی لازم (optimum Variation)، قابل تفکیک و مقایسه (Comparability separable &)حتی برای انتخاب جامعه 10درصدی رشته/محلهای پرطرفدار را تهیه و ارائه کرد.
5- کارشناسان و صاحبنظرانی که کنکور را آسیب شناسی کردهاند و برمسائل اجرایی آن تسلط دارند، اعتراض خود را فریاد میکنند که چرا بدون بررسی سوابق قانون پیشرفتهای که در دو دوره مجلس هفتم و هشتم دارای پشتوانه کار کارشناسی و تحقیقات متعدد است نادیده گرفته شده و قبل از اینکه شرایط اجرای آن فراهم شود، آن قانون را غیرقابل اجرا اعلام میکنند؟
6- همه میدانیم که آزمونهای چندگزینهای طی 12سال و هر سال حداقل 12بار مغز، فکر و حواس کودکان و نوجوانان کشور را از اول ابتدایی تا دوره پیشدانشگاهی توسط انواع آموزشگاه آزاد کنکور، احاطه و تست باران کرده؛ بچههای ما شبها هنگام خواب هم مشغول تست زدن هستند، نظام تعلیم و تربیت کشور را در اجرای برنامههای تربیتیاش فلج کرده و این ویروس از مدارس در حال گسترش به دانشگاههاست، ولی معلوم نیست چرا مسئولین منکر آسیبهای ویرانکننده ویروسی به نام کنکورند؟!
7-طرح کنکور دونوبتی را در حالی برای بار چهارم ارائه شده است که سابقه سه بار مطرح و رد شدن آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجالس هفتم و هشتم و در مرکز پژوهشهای مجلس موجود است ولی باعث شگفتی است که چگونه این طرح برای چهارمین بار در کارگروه آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه و با اصلاحاتی در جزئیات، قرار است در کمیسیون و صحن مجلس مطرح شود؟
8- همه میدانیم که آزمونهای چندگزینهای طی 12سال و هر سال حداقل 12بار مغز و فکر و حواس کودکان و نوجوانان کشور را از اول ابتدایی تا دوره پیشدانشگاهی توسط انواع آموزشگاههای آزاد کنکور، احاطه و تست باران کردهاند؛ بچههای ما شبها هنگام خواب هم مشغول تست زدن هستند. نظام تعلیم و تربیت کشور را در اجرای برنامههای تربیتیاش فلج کرده است و این ویروس از مدارس در حال گسترش به دانشگاههاست، ولی معلوم نیست مسئولین منکر آسیبهای ویرانکننده ویروسی به نام کنکور است.